Σχολικός Εκφοβισμός
Σχολικό εκφοβισμό ονομάζουμε μία συστηματική πράξη παρενόχλησης (σωματική, λεκτική, κοινωνική, ψυχολογική, σεξουαλική, ηλεκτρονική) από έναν ή περισσότερους δράστες, προς ένα ή περισσότερα άτομα, με στόχο την πρόκληση πόνου και αναστάτωσης. Πράξεις βίας πραγματοποιούνται συνήθως στο δρόμο προς και από το Σχολείο αλλά και στο χώρο αυτού: σε άδεια τάξη, στις τουαλέτες και στο προαύλιο αναφέρονται τα περισσότερα κρούσματα σχολικού εκφοβισμού. Μορφές εκφοβισμού:
- Σωματική Επιθετικότητα (σπρωξίματα, κλωτσιές, μπουνιές, τρικλοποδιές).
- Λεκτική Επιθετικότητα (κοροϊδία, κουτσομπολιό, βρίσιμο, απειλές, γκράφιτι)
- Συναισθηματική Επιθετικότητα (σκόπιμη απομόνωση, εκβιασμός για χρήματα)
- Σεξουαλικός Εκφοβισμός (ανεπιθύμητο άγγισμα, προσβλητικά μηνύματα, σχόλια σεξουαλικού περιεχομένου)
- Ηλεκτρονικός Εκφοβισμός (e-mails, τηλεφωνικές κλήσεις και sms με απειλητικό περιεχόμενο, χρήση κάμερας)
Συναισθήματα ντροπής, θυμού και φόβου είναι πολύ συχνά σε παιδιά που έχουν υποστεί κακοποίηση. Στην αρχή κάποια αποκρύπτουν το συμβάν ή τα συμβάντα από γονείς και εκπαιδευτικούς. Αν διευκολυνθούν, ωστόσο, μπορεί να εκμυστηρευτούν την εμπειρία τους σε κάποιο πρόσωπο, το οποίο εμπιστεύονται, ακόμα και να αναζητήσουν βοήθεια. Σε άλλες περιπτώσεις, παιδιά καταφέρνουν είτε μόνα τους είτε με τη συμβουλή κάποιου τρίτου προσώπου, να βρουν έναν τρόπο ώστε να διαχειριστούν την κατάσταση.
Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού έχει πολλές και σοβαρές επιπτώσεις, τόσο στη σωματική και ψυχική υγεία, όσο και στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού, ενίοτε με επικίνδυνες συνέπειες και τραγικά αποτελέσματα.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, το σχολείο τάσσεται ενάντια σε κάθε μορφή βίας όπως και στο σχολικό εκφοβισμό. Θεωρεί χρέος του, τη διαρκή επιτήρηση για τυχόν τέτοια περιστατικά. Παρακολουθεί με διακριτικότητα τη συμπεριφορά των μαθητών, μεριμνώντας να επέμβει – όποτε χρειαστεί – δρώντας κυρίως προληπτικά. Συστηματικά, επιδιώκει την καλλιέργεια του σεβασμού και της ευγένειας, της συνεργασίας, της φιλίας, της κατανόησης και της αποδοχής της διαφορετικότητας μεταξύ των μαθητών.
Ας μην ξεχνάμε πως ο καθένας από μας έχει το δικαίωμα να εισπράττει σεβασμό, μα πάνω απ’ όλα έχει την υποχρέωση να σέβεται τους άλλους.